Paluumuuttaja

Lähes vuosi sitten jouduin tekemään raskaan päätöksen, koska halusin jatkaa kuntapolitiikkaa Raumalla. Oli muutettava toimintaympäristöä. 

Palasin Vasemmistoliittoon, joka edeltäjineen kuuluu vahvasti omaan ja sukuni historiaan. 

Tulin syksyllä 2019 kunnallisjärjestön kokouksiin puhumaan hiukan politiikkaa. Torilla kävimme joulukuussa tarjoamassa raumalaisille glögiä. Tapasin vanhoja tuttuja ja löysin uusia.

Vuosi vaihtui mukavissa tunnelmissa. Tein jäsenhakemuksen. Tuntui, että olin palannut kotiin.

Millaista siellä Vihreissä sitten oli?

Sain kevään 2017 kuntavaaleissa 70 ääntä. Muutaman kuukauden jäsenyyden jälkeen olin Tampereen puoluekokouksessa naisjärjestön varaedustaja. Vantaalla ja Porissa olin jo äänivaltainen puoluekokousedustaja. 

Porin puoluekokouksessa, tutussa Agora-salissa, pidin eroa ennustaneen linjapuheeni. Kaiken olennaisen saa mahtumaan kahden minuutin puheenvuoroon. Julkaisin puheen podcastina.

Tampereella Sampolan salissa väki lauloi Ultra Bran kappaleita ja vähän muutakin, kun puheenjohtajavaalissa odottelu ylitti ennustukset. Jäsenäänestyksen äänilaatikoita oli jäänyt Helsinkiin. Lopulta Touko Aalto tuli valituksi. Hänellä oli keltainen solmio, ja naisilla perinteiset kokousmekot.

2018 olin mukana Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjassa. Rauman kirjastossa oli hieno tilaisuus!


Maakuntavaaleja ei tullut, mutta vaalityö saatiin hyvään alkuun. Olin vaalityöryhmän puheenjohtaja yhdessä porilaisen taiteilija Henry Merimaan kanssa. Ideoimme vaikka mitä.

Eduskuntavaaleissa 2019 sain Satakunnasta  215 ääntä. Jokaisesta olen yhä kiitollinen. Kokemus kannusti jatkamaan politiikassa. Lisäksi opin järjestämään tilaisuuksia ja suunnittelemaan mainontaa.Vuodet 2017 - 2019 olivat monin tavoin opettavaisia.

Lämpimin kiitos kuuluu Vihreät Naiset ry:n monipuolisesta koulutustarjonnasta. Kiitos Sirpa ja Annika!

Matkan varrelta löytyi hienoja siskoja ja veljiä. Kiitos, kiitos, anteeksi ja kiitos! Useimpien kanssa polut varmasti vielä kohtaavat. 

En ole lähtenyt kauas, en vaihtanut aatetta. Matka jatkuu.
Olen edelleen se sama Punavihreemuija Satakunnasta,
Raumalla luonnon, tasa-arvon ja pienen ihmisen puolesta.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puhe punaisten muistomerkillä vappuna 2024

Hiroshima 75 - me muistamme